• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.


plakát ABO 2018/19
plakát ABO 2018/19
foto: www.operabalet.cz



MAPA:



ZVEME VÁS NA:


KONCERT JANEK LEDECKÝ



KONCERT VÁCLAV NECKÁŘ



KONCERT THE BACKWARDS




    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • NEVÁHEJTE...

LOUSKÁČEK
10.12 2018 10:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát Marná opatrnost 2018
plakát Marná opatrnost 2018
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost

  • AKTUÁLNĚ



FOTOGRAF ÚSTECKÉHO DIVADLA:




NAŠI PARTNEŘI:









Bedřich Smetana: PRODANÁ NEVĚSTA

(pohyb myší nad obrázkem=panning, i=popis, kliknutí=zvětšení fotky)
Na naše jeviště se vrátila česká klasika nejklasičtější – Smetanova Prodaná nevěsta. Jestliže jsme v září 2009 nabídli pro srovnání původní verzi této opery ve tvaru, jak byla premiérována 30. května 1866 v pražském Prozatímním divadle – tedy ve dvou jednáních, bez mnohých dnes známých hudebních čísel, ovšem s operetně laděným kupletem Principála a Esmeraldy „Ten staví se svatouškem“ a s mluvenou prózou místo později vžitých recitativů, tentokrát přinášíme skladatelovu verzi finální, jak k ní dospěl po třech návratech a mnohém pilování v letech 1866–1869. Poslední revize Prodané nevěsty byla premiérována 25. září 1870. Ač původně Smetana zamýšlel vytvořit lehkou, avšak kvalitní českou operetu, jeho tvůrčímu principu trvalé snahy po obsahové i formální dokonalosti díla můžeme děkovat za vznik jedné z nejpopulárnějších a nejhranějších českých oper vůbec.

  • opera - délka představení cca: 2,5 h představení uvádíme v jazyce: čeština  
  • datum premiéry: 3.10. 2014  
  • libreto: Karel Sabina   režie: Zbyněk Brabec   dirigent: Milan Kaňák, Miloš Formáček   choreografie: Petra Parvoničová   výtvarník scény: Josef Jelínek   výtvarník kostýmů: Josef Jelínek   sbormistr: Milan Kaňák   asistent režie: Tomáš Christian Brázda   korepetice: Irina Lorentz   inspice: Zdeněk Kozlík  
    hudební nastudování: Milan Kaňák  
  • OSOBY A OBSAZENÍ:   Mařenka: Anna Klamo / Pavlína Senič   Jeník: Jaroslav Kovacs / Jan Ondráček   Vašek: Jan Ondráček / Ondřej Socha   Kecal: Pavel Švingr   Krušina: Serguei Nikitine   Ludmila: Jarmila Baxová / Ivana Šaková   Mícha: Nikolaj Někrasov   Háta: Lenka Jarolímková Schützová   Principál: Tomáš Christian Brázda   Esmeralda: Michaela Katráková / Věra Likérová   Indián: Martin Matoušek
ODKAZY PRO STAŽENÍ FOTOGRAFIÍ:





profil osobnosti:

Jaroslav Kovacs /tenor/

Jaroslav Kovacs - tenor

Jaroslav Kovacs - tenor
foto:
Vystudoval sólový zpěv na Konzervatoři v Teplicích, u operní pěvkyně prof. Jitky Slavíčkové. Během studia již zkusil divadelní praxi na jevišti Krušnohorského divadla. Studium musel na rok přerušit kvůli povinnosti základní vojenské služby, a tak byl konkurzem přijat jako sólista Armádního uměleckého souboru. Poté pokračoval ve studiu a zároveň již pravidelně vystupoval jako člen umělecké agentury se sídlem v Mostě.
Absolvoval vystoupením se Severočeskou filharmonií a také již hostoval v inscenacích Krušnohorského divadla (Země úsměvů, Fialka z Montmartru). Na agenturních koncertech interpretoval především písňovou tvorbu českých a světových autorů pro tenorový obor. V roce 1996 dostal nabídku hostovat v ústecké opeře, kde ztvárnil postavu Bola Baraňskiho v Nedbalově operetě Polská krev. Téhož roku byla Jaroslavu Kovacsovi nabídnuta stálá smlouva. Stal se tak předním tenoristou Severočeského divadla opery a baletu.
Zde za dobu své působnosti vytvořil role ve 36 inscenacích, a to většinou role hlavní či titulní. Současně byl pozván k hostování a k spolupráci na rolích ve Státní opeře Praha a v Jihočeském divadle České...

...celý článek


článek k inscenaci PRODANÁ NEVĚSTA z roku 2014:

O PRODANÉ NEVĚSTĚ...

K partituře Prodané nevěsty během posledních patnácti let vracím se po třetí. Je to partitura milovaná, důvěrně známá – i neznámá. Nelze se spoléhat na dosavadní zkušenosti, na setrvačnost, ale promýšlet stránku po stránce novým pohledem, byť právě „Prodaná“ vzbuzuje prvoplánově pocity oné posluchačské i interpretační důvěrnosti. 

Při každém dalším studiu partitury však lze přečíst nové detaily, nové souvislosti. Smetanovo vypracování partitury hlavně v dynamických a přednesových požadavcích jasně dokládá skladatelovo naprosto neomylné jevištní cítění, vnímání charakterů i psychologie postav a jejich momentálních situací. I přesto, že Prodanou nevěstu komponoval vlastně „na truc“ množícím se výtkám z wagnerianismu; původně ji koncipoval jako operetu, když také čelil poznámkám, že by ani v lehkém národním slohu nedokázal nic napsat. Jak se sám vyjádřil k původní premiéře 30. května 1866 – psal Prodanou nevěstu tak, „že se jí ani Offenbach nevyrovnal.“ 

Dynamické a výrazové předpisy jsou tedy dobrým vodítkem, méně již artikulace. Ta je u Smetanových děl problémem vzhledem k jeho ne zcela dokonalé znalosti češtiny, vždyť...

...celý článek


článek k inscenaci PRODANÁ NEVĚSTA z roku 2014:

ZAMYŠLENÍ REŽISÉRA K NOVÉ INSCENACI PRODANÉ NEVĚSTY

Když jsem jako malý kluk dostal od tatínka klavírní výtah Prodané nevěsty, netušil jsem, že ho budu používat celý život. Ale abych nepředbíhal...

Vzpomínám si, že v předškolním věku jsem viděl tři představení v Národním divadle: balet Louskáček a Smetanovy opery Dvě vdovy a Prodaná nevěsta. Dnes už si nemohu vzpomenout, jaká byla chronologie těchto představení, ale z každého představení si dodnes pamatuji pár detailů. Tehdy jsem chtěl, abych vše, co jsem v divadle viděl, měl na gramofonové nahrávce a k ní klavírní výtah. Netušil jsem, jak právě klavírní výtah Prodané nevěsty bude mnou tolikrát později použit. Naučil jsem se z něj jednu ze svých prvních operních rolí – Vaška, kterého jsem poprvé zpíval v Komorním divadle v Plzni (ale jako kluk jsem účinkoval v Národním divadle v inscenaci Prodané nevěsty režiséra Hanuše Theina a křičel jsem tam z plna hrdla, že „medvěd se utrh´“). Roli Jeníka tam mám celou podloženou německým textem, protože jsem ji zpíval v době svého angažmá v německém Plauen (dříve německy, teprve později česky). A vzpomínám si, že jsem přemluvil vedení plauenské opery,...

...celý článek


článek k inscenaci PRODANÁ NEVĚSTA z roku 2014:

Místo obsahu...

Ikona českého divadla a české kultury vůbec. Smetanův a Sabinův nesmrtelný příběh Mařenky a jejího milovaného Jeníka, nevlastního syny sedláka Míchy, prostého mladého Vaška, dohazovače Kecala a spousty dalších milých postav z české vesnice. 

Komická opera plná humorných i dojemných situací, do kterých nás uvádí rozjásaná a velice svižná předehra s úvodním sborem „Proč bychom se netěšili“. 

Spletitý příběh dvou ženichů a jedné nevěsty končí samozřejmě svatbou a sborovým zpěvem „Dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila!“ 

Jan Neruda charakterizoval Smetanovu hudbu slovy: „Když zazní hudba Smetanova, cítíme dobře, jak to v našem českém srdci zabuší, jak v něm hvězdy se rozesmějí a slunce zazáří – a je nám nebesky volno.“
...

...celý článek





© 2018 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ