• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.


plakát ABO 2017/2018
plakát ABO 2017/2018
foto: www.operabalet.cz



MAPA:



ZVEME VÁS NA PŘEDSTAVENÍ:


DAVID KOLLER
24.10.2017




    obrazek



CERTIFIKÁT PROVĚŘENÁ SPOLEČNOST
CERTIFIKÁT PROVĚŘENÁ SPOLEČNOST
PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • NEVÁHEJTE...

CAFÉ AUSSIG
27.10 2017 19:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

Plakát - Casanova
Plakát - Casanova
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost

  • AKTUÁLNĚ



FOTOGRAF ÚSTECKÉHO DIVADLA:




NAŠI PARTNEŘI:









Bedřich Smetana: PRODANÁ NEVĚSTA

(pohyb myší nad obrázkem=panning, i=popis, kliknutí=zvětšení fotky)
Na naše jeviště se vrátila česká klasika nejklasičtější – Smetanova Prodaná nevěsta. Jestliže jsme v září 2009 nabídli pro srovnání původní verzi této opery ve tvaru, jak byla premiérována 30. května 1866 v pražském Prozatímním divadle – tedy ve dvou jednáních, bez mnohých dnes známých hudebních čísel, ovšem s operetně laděným kupletem Principála a Esmeraldy „Ten staví se svatouškem“ a s mluvenou prózou místo později vžitých recitativů, tentokrát přinášíme skladatelovu verzi finální, jak k ní dospěl po třech návratech a mnohém pilování v letech 1866–1869. Poslední revize Prodané nevěsty byla premiérována 25. září 1870. Ač původně Smetana zamýšlel vytvořit lehkou, avšak kvalitní českou operetu, jeho tvůrčímu principu trvalé snahy po obsahové i formální dokonalosti díla můžeme děkovat za vznik jedné z nejpopulárnějších a nejhranějších českých oper vůbec.

  • opera - délka představení cca: 2,5 h představení uvádíme v jazyce: čeština  
  • datum premiéry: 3.10. 2014  
  • libreto: Karel Sabina   režie: Zbyněk Brabec   dirigent: Milan Kaňák, Miloš Formáček   choreografie: Petra Parvoničová   výtvarník scény: Josef Jelínek   výtvarník kostýmů: Josef Jelínek   sbormistr: Milan Kaňák   asistent režie: Tomáš Christian Brázda   korepetice: Irina Lorentz   inspice: Zdeněk Kozlík  
    hudební nastudování: Milan Kaňák  
  • OSOBY A OBSAZENÍ:   Mařenka: Anna Klamo / Pavlína Senič   Jeník: Jaroslav Kovacs / Jan Ondráček   Vašek: Jan Ondráček / Ondřej Socha   Kecal: Pavel Švingr   Krušina: Serguei Nikitine   Ludmila: Jarmila Baxová / Ivana Šaková   Mícha: Nikolaj Někrasov   Háta: Lenka Jarolímková Schützová   Principál: Tomáš Christian Brázda   Esmeralda: Michaela Katráková / Věra Likérová   Indián: Martin Matoušek
ODKAZY PRO STAŽENÍ FOTOGRAFIÍ:





článek k inscenaci PRODANÁ NEVĚSTA z roku 2014:

ZAMYŠLENÍ REŽISÉRA K NOVÉ INSCENACI PRODANÉ NEVĚSTY

Když jsem jako malý kluk dostal od tatínka klavírní výtah Prodané nevěsty, netušil jsem, že ho budu používat celý život. Ale abych nepředbíhal...

Vzpomínám si, že v předškolním věku jsem viděl tři představení v Národním divadle: balet Louskáček a Smetanovy opery Dvě vdovy a Prodaná nevěsta. Dnes už si nemohu vzpomenout, jaká byla chronologie těchto představení, ale z každého představení si dodnes pamatuji pár detailů. Tehdy jsem chtěl, abych vše, co jsem v divadle viděl, měl na gramofonové nahrávce a k ní klavírní výtah. Netušil jsem, jak právě klavírní výtah Prodané nevěsty bude mnou tolikrát později použit. Naučil jsem se z něj jednu ze svých prvních operních rolí – Vaška, kterého jsem poprvé zpíval v Komorním divadle v Plzni (ale jako kluk jsem účinkoval v Národním divadle v inscenaci Prodané nevěsty režiséra Hanuše Theina a křičel jsem tam z plna hrdla, že „medvěd se utrh´“). Roli Jeníka tam mám celou podloženou německým textem, protože jsem ji zpíval v době svého angažmá v německém Plauen (dříve německy, teprve později česky). A vzpomínám si, že jsem přemluvil vedení plauenské opery,...

...celý článek


profil osobnosti:

Milan Kaňák /dirigent, sbormistr/

Milan Kaňák - dirigent, sbormistr ústeckého divadla
Milan Kaňák - dirigent, sbormistr ústeckého divadla
foto: www.operabalet.cz
*1955, Brno

Absolvoval hru na hoboj, kompozici a dirigování na brněnské konzervatoři a vzdělání si rozšířil studiem stejných oborů na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Je laureátem mnoha soutěží interpretačních i skladatelských, dlouholetým sólovým a komorním hráčem. V letech 1973 – 1990 byl sólohobojistou orchestru Janáčkovy opery v Brně, 1990 – 1995 prvním hobojistou Pražského komorního orchestru bez dirigenta. V září 1995 nastoupil na místo šéfa opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.

V šéfovské i dirigentské činnosti zaměřil pozornost na zvýšení podílu české tvorby v repertoáru budějovické opery s příklonem ke skladatelům 20. století (Janáček, Martinů, Hurník, Feld). Svůj zájem soustřeďuje rovněž na málo hraná či neznámá díla – např.  na MHF  Brno 1990 byl ve spolupráci s L.Ogounem (choreografie) interpretem evropské premiéry baletu Bohuslava Martinů Škrtič, v roce 1999 uvedl ve spolupráci se členy Landestheater Linz Stravinského Příběh vojáka, v témže roce vůbec poprvé v Jihočeském divadle Massenetovu Manon, v roce 2000  tu znovu téměř...

...celý článek


článek k inscenaci PRODANÁ NEVĚSTA z roku 2014:

O PRODANÉ NEVĚSTĚ...

K partituře Prodané nevěsty během posledních patnácti let vracím se po třetí. Je to partitura milovaná, důvěrně známá – i neznámá. Nelze se spoléhat na dosavadní zkušenosti, na setrvačnost, ale promýšlet stránku po stránce novým pohledem, byť právě „Prodaná“ vzbuzuje prvoplánově pocity oné posluchačské i interpretační důvěrnosti. 

Při každém dalším studiu partitury však lze přečíst nové detaily, nové souvislosti. Smetanovo vypracování partitury hlavně v dynamických a přednesových požadavcích jasně dokládá skladatelovo naprosto neomylné jevištní cítění, vnímání charakterů i psychologie postav a jejich momentálních situací. I přesto, že Prodanou nevěstu komponoval vlastně „na truc“ množícím se výtkám z wagnerianismu; původně ji koncipoval jako operetu, když také čelil poznámkám, že by ani v lehkém národním slohu nedokázal nic napsat. Jak se sám vyjádřil k původní premiéře 30. května 1866 – psal Prodanou nevěstu tak, „že se jí ani Offenbach nevyrovnal.“ 

Dynamické a výrazové předpisy jsou tedy dobrým vodítkem, méně již artikulace. Ta je u Smetanových děl problémem vzhledem k jeho ne zcela dokonalé znalosti češtiny, vždyť...

...celý článek


profil osobnosti:

Jarmila Baxová /soprán/

Jarmila Mrkusová-Baxová

Jarmila Baxová (roz. Mrkusová), laureátka mezinárodní pěvecké soutěže Franze Lehára v Komárně z roku 1994, se narodila 23. července 1970 v Děčíně. V současné době žije s manželem (dirigentem Norbertem Baxou) a se dvěma dětmi, Terezkou a Jarmilkou, v Ústí nad Labem. 

 S ústeckým divadlem se seznámila již jako dítě. S rodiči navštěvovala představení a rovněž zpívala v dětském sboru. Zpěv studovala u Jany Scholzeové. Její sólové začátky jsou spojené s vystupováním s Děčínským barokním kvartetem, v němž hrál na violoncello její otec.

Má vystudovanou Střední ekonomickou školu v Děčíně. Po maturitě pracovala nějaký čas v kanceláři.  V roce 1990 se stala členkou operního sboru ústeckého divadla a od roku 1993 je sólistkou opery.  Na ústeckém jevišti ztvárnila velké množství hlavních rolí, mimo jiné role Violetty, Markétky, Gildy, Manon atd. 

V letech 1995-1997 byla souběžně také členkou operního souboru v Divadle F. X. Šaldy. V roce 2001 debutovala v pražském Národním divadle rolí Violetty. Jako host dále vystoupila v Jihočeském divadle (Pamina), v Divadle J. K. Tyla (Violetta) a v Moravském divadle Olomouc (Manon).  Pravidelně...

...celý článek





© 2017 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ