• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
01234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává zasedání valné hromady společnosti na den 25.1.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční na Krajském úřadě Ústeckého kraje v kanceláři č. 714, 7. patro, Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

CARMEN
17.5 2024 19:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát Don Quijote
plakát Don Quijote
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:












POZOR - ZMĚNA!
Vážení diváci, představení dne 5. 4. 2024 od 19.00 hodin J. B. P. Molière: LAKOMEC 
je z důvodu nemoci ZRUŠENO! Náhradní termín bude 27.5.2024.
Děkujeme za pochopení.


ROZHOVOR S REŽISÉREM INSCENACE

Tomáš Šimerda divadelní a televizní režisér, ředitel SDOBÚL
Tomáš Šimerda divadelní a televizní režisér, ředitel SDOBÚL
foto: Marek Russ
Vzpomínáte si ještě, kdy jste poprvé viděl operu CARMEN?

Naprosto přesně: v lednu 1966 na generální zkoušce v Národním divadle. Jako člen Kühnova dětského sboru jsem v ní totiž tehdy účinkoval.

Jak jste se stal operním režisérem?
Tíhnul jsem k této profesi a obdivoval ji od dětství. Právě už při oné první Carmen se mi v hlavě honily myšlenky „jak bych to dělal já…“. Ale k vysokoškolskému diplomu v oboru operní režie vedla ještě dlouhá cesta. Po maturitě na gymnáziu jsem absolvoval operní zpěv na pražské konzervatoři a působil dva roky jako sólista zpěvohry Divadla J. K. Tyla v Plzni. Až po té jsem vystudoval operní režii na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze.

Které dílo operní literatury, které jste dosud nerežíroval, byste rád režijně zpracoval?
Musím říci, že své „sny“ jsem si splnil: na jevišti jsem realizoval Fausta a Markétku Charlese Gounoda, Verdiho Rigoletta a Dona Carlose, Čajkovského Pikovou dámu, Janáčkovu Její pastorkyni, Věc Makropulos a Káťu Kabanovou – tu naposledy v únoru letošního roku v ruské premiéře ve Státním divadle opery a baletu v Novosibirsku s dirigentem Františkem Preislerem, a řadu dalších krásných oper. Pro televizi jsem natočil filmovou verzi Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, což byl projekt opravdu „vysněný“… Ale rád bych se ještě potkal například s Offenbachovými Hoffmanovými povídkami či Juliettou Bohuslava Martinů. A velký dluh mám u nejvýznamnějších českých oper: dosud nikdy jsem na jevišti nedělal Rusalku ani Prodanou nevěstu!

Setkal jste se jako režisér s operou Carmen Georgese Bizeta  již dříve?
Ano, dokonce dvakrát: v Liberci a v Českých Budějovicích. Je tomu však téměř 20 let…

Čím Vás tato opera oslovuje?
Carmen je moje osudová opera, vždyť jejím prostřednictvím jsem poprvé nasál vůni jevištního prachu a líčidel! Oslovuje mne tím, čím asi každého milovníka opery: silným příběhem a krásnou hudbou.

Jaká je Vaše režijní koncepce?
Tato opera bývá někdy charakterizována jako oslava svobody, volnosti, Carmen je popisována jako hrdinka, která „přes hrozbu smrti jde za svou láskou...”. Tak já tuto operu rozhodně necítím. Pro mne dokonce Carmen není ani hlavní postavou této opery. Je jí Don José, hodný chapec z vesnice, kterému tahle nezodpovědná potvora zničí život. Myslím, že tento úhel pohledu konvenuje literární předloze opery, novele Prospera Mériméa. Ta zmiňovaná oslava volnosti má podle mého názoru kořeny v romantické představě o „nespoutaném cikánském životě”, kterou ostatně známe i z české kultury: připomínám Cikánské písně Adolfa Heyduka zhudebněné Antonínem Dvořákem nebo Zápisník zmizelého zhudebněný Leošem Janáčkem. Této dobové zálibě v cikánském folklóru podlehli i Bizetovi libretisté.

Opera Carmen bude uvedena v tzv. bloku. Můžete toto vysvětlit?
Způsob hraní v blocích není mým výmyslem, je to běžná praxe většiny evropských operních divadel. Princip spočívá v tom, že všechny reprízy inscenace jsou uvedeny ihned po premiéře v poměrně krátkém časovém období. Je tak zachována umělecká  úroveň premiéry. Ekonomicky je to výhodné proto, že opera je uváděna pouze v jednom obsazení, takže šetříme čas na zkoušky i prostředky na výrobu kostýmů. A v neposlední řadě má toto uvádění nezpochybnitelný efekt marketingový: jistě víte, že na podobném principu jsou dnes uváděny i filmy do kin. Období, kdy film můžete vidět, je poměrně krátké a je na něj soustředěna silná propagace. Filmoví distributoři jistě dobře vědí „jak na to“, aby na uváděném filmu vydělali co nejvíce!

Pomalu se blíží konec Vaší první sezóny na postu ředitele Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem. Můžete zhodnotit Vaše dosavadní působení a nastínit, co chystáte pro sezónu následující?
Co se snad podařilo je to, že Ústečané si začali „svého divadla“ více všímat. Rozhodně stoupla návštěvnost, což se výrazně projevilo i na tržbách. Na přípravě příští sezóny v těchto dnech ještě pracujeme,  moje priorita je však jednoznačně daná: kvalita, kvalita, kvalita. Budou-li naše představení dobrá, budou i dobře navštěvovaná. Budou-li průměrná či nedej bůh podprůměrná, bude taková i návštěva, budou takové i naše příjmy a celková pověst našeho divadla. A to bych věru nerad, kvůli tomu jsem do Ústí nepřišel!
více o tomto představení...







UPOZORNĚNÍ!

Vzhledem k množícím se dotazům, se tímto Severočeské divadlo s.r.o. distancuje od inscenace ZLATOVLÁSKA, na které se divadlo žádným způsobem nepodílí. Tato akce je pořádána externím subjektem, který neoprávněně užívá jméno naší společnosti. V případě, že patříte mezi oslovené, prosíme kontaktujte nás na e-mailu: sekretariat@operabalet.cz, aby bylo možné zamezit dalším škodám. Severočeské divadlo je připraveno věc předat orgánům činným v trestním řízení.

Děkujeme
Vaše Severočeské divadlo s.r.o.

© 2024 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ