• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
01234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:





Novoroční koncert

ZVEME VÁS NA:



    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává zasedání valné hromady společnosti na den 25.1.2024 ve 13.00 hod. Zasedání se uskuteční na Krajském úřadě Ústeckého kraje v kanceláři č. 714, 7. patro, Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem.

další dokumenty k VH zde...

  • VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM ZAMĚSTNAVATELE

E-mail: severoceskedivadlo@seznam.cz
Telefon: +420 210 082 134


  • NEVÁHEJTE...

DIVOTVORNÝ HRNEC
18.5 2024 17:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát Don Quijote
plakát Don Quijote
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost


NAŠI PARTNEŘI:












POZOR - ZMĚNA!
Vážení diváci, představení dne 5. 4. 2024 od 19.00 hodin J. B. P. Molière: LAKOMEC 
je z důvodu nemoci ZRUŠENO! Náhradní termín bude 27.5.2024.
Děkujeme za pochopení.


Bohéma – chudí penězi, bohatí láskou

„Lidé zemřou – vlády se změní – ale Bohéma bude žít navěky!“
Thomas Alva Edison, 1920

Mimořádný rozkvět italské opery v 19. století vrcholil nástupem verismu. Verismus je směr omezený národně i žánrově. Je záležitostí výhradně italské operní tvorby konce 19. a začátku 20. století. Jeho název je odvozen z italského slova vero, které znamená pravdivý. Autoři veristických oper skutečně od začátku usilovali o hudebně dramatické ztvárnění příběhů společensky pravdivých, osvobozených od romantické idealizace. Šlo jim o odraz skutečnosti, o co nejvěrnější kopii životních faktů a lidských charakterů. Veristé vyhledávali libreta na sociálně vyhraněné náměty ze současného života, které řeší nelehké životní situace. Tyto naturalistické tendence se projevovaly i v dalších uměleckých odvětvích jako je literatura, drama a výtvarné umění. Verismus byl jednou z reakcí na Wagnerovo hudební drama. Tento směr italského realismu v opeře zahájila dvojice úspěšných aktovek Pietra Mascagniho Cavalleria rusticana (Sedlák kavalír, 1890) a Ruggiera Leoncavalla I pagliacci (Komedianti, 1892) a jeho vývoj završily opery Giacoma Pucciniho. Tito skladatelé navázali na některé opery G. Verdiho, hlavním zdrojem však pro ně bylo mimořádné dílo francouzského skladatele – Bizetova Carmen. K verismu bývají řazeny i opery Pucciniho současníků a následovníků, Eugena d’Alberta, Alfreda Bruneeau a Gustava Charpantiera.


Giacomo Puccini vystudoval v letech 1880 až 1883 konzervatoř v Miláně, kde byl žákem znamenitého skladatele Amilcare Ponchielliho. Celý život pak soustředil své tvůrčí síly na operní tvorbu (celkem 10 oper). Po rozpačitých prvotinách Le Villi (Víly, 1884) a Edgar (1889) mu slávu získala opera Manon Lescaut (1893), a zejména pak La boheme (Bohéma). Puccini nastoupil cestu skvělé hudební kariéry, a byl tak jedním z mála tvůrců, kterým bylo dopřáno pocítit úspěch již za svého života. Uznání mu přinesla další jeho díla – Tosca (1900), Madama Butterfly (1904), La rondine (Vlaštovka, 1917) či operní triptych Il tabarro (Plášť), Suor Angelica (Sestra Angelika) a Gianni Schicchi (1918). Nečekaná smrt znemožnila Puccinimu zcela dokončit poslední dílo, v němž se jako kdysi v Madama Butterfly uchýlil k exotickému námětu, operu Turandot (1926). Puccini vyjádřil svůj názor, který ho provázel při tvorbě jeho nesmrtelných oper, slovy: „Divadlo má svoje zákony: vzbuzovat zájem, překvapovat, dojímat. Co bych měl já co dělat s hrdiny a nesmrtelnými postavami? Nejsem skladatelem velkých věcí, já chápu věci malé a těmi se rád zabývám. Nedokážu žít bez hudby, a protože bych nebyl schopen psát skladby symfonické, zvolil jsem si operu. To je můj způsob života – rozohňovat se, oduševňovat a těšit se.“


Po úspěšné Manon Lescaut hledal Puccini nosný syžet, který by mu pomohl navázat na úspěch předchozího díla. Nejprve uvažoval o povídce G. Vergy La lupa (Vlčice). Až se mu do rukou dostala kniha francouzského realisty Henriho Murgera Scény ze života pařížských bohémů z roku 1849, bylo rozhodnuto. Murgerovy povídky duchaplně a s humorem líčí život mladých začínajících umělců z Latinské čtvrti. Toto téma v Puccinim vyvolalo vzpomínky na vlastní studentská léta, resp. svůj bujarý bohémský život v Miláně, a rozhodl se pro zhudebnění.

Libreto Puccinimu napsala proslulá autorská dvojice operního verismu, Luigi Illica a Giuseppe Giacosa, s nimiž skladatel poprvé spolupracoval na Manon Lescaut. Puccini byl neústupný a důrazně vyžadoval vyhovění svých požadavků. Po náročné práci bylo libreto hotovo začátkem roku 1895. V Bohémě se jim podařilo skvěle vylíčit volnomyšlenkářskou nespoutanost pařížských umělců – básníka Rodolfa, malíře Marcella, knihomola Collina a hudebníka Schaunarda. Na pozadí jejich přátelství se odehrává dojemný příběh chudého Rodolfa a křehké nemocí oslabené Mimi, jež byli chudí penězi, ale bohatí láskou. Shodou okolností začal v téže době komponovat na tentýž námět operu Ruggiero Leoncavallo. Puccini svou Bohému dokončil dříve, asi po osmi měsících kompoziční práce, v listopadu 1895 v Torre del Lago na břehu jezera Massaciuccoli mezi Viareggiem a Pisou, kde se usadil. Opera má dramatický dějový spád, obsahuje krásná hudební čísla (Musettin valčík, velký kvartet ve třetím jednání, Collinova árie o plášti…). Všechna čtyři dějství jsou z hlediska hudební tektoniky propojena motivickou prací (některé motivy převzal ze svého Capriccia sinfonica, komponovaného v době milánských studií) a jsou svým zasazením do prostředí v zajímavém vzájemném kontrastu. Premiéra byla v divadle Teatro Regio v Turíně 1. února 1896. Očekávaný úspěch se však nedostavil.


Již během divadelních zkoušek bylo dílo přijímáno s nedůvěrou. Šířila se fáma, že se opera nepovedla. Byla nová, nekonvenční, zdálo se, že Puccini svévolně pohrdá tradicí. Instrumentace opery je bohatší. Partituru skladatel zjemnil impresionistickým způsobem – používá nová tónová zabarvení. Puccini se při kompozici neřídil přísnými harmonickými zákony, v orchestru se objevovaly zvukové modernizmy – bez rozpaků začal kupříkladu používat paralelně vedené kvintové akordy, což bylo z hlediska tehdejších principů klasické harmonie nepřípustné. Kritika dílo odsoudila. E. A. Bert napsal: „Ptáme se, co Pucciniho hnalo na politováníhodnou šikmou plochu s touto Bohémou?“ Jiný kritik, C. Bersezio v časopise Stampa: „Tvrdit, že Bohéma je po umělecké stránce dílo vydařené… povědět se nemůže… Bohéma, stejně jako nezanechává hlubší dojem v myslích posluchačů, nezanechává patrnou stopu ani v dějinách lyrického divadla, a bude dobře, když autor uzná chybu a hned odvážně vykročí po dobré cestě a přesvědčí nás, že to bylo jen krátké zabloudění v hledání skutečného umění.“ Tehdy se skutečně zdálo, že v „souboji“ zvítězí Leoncavallo, jehož Bohéma měla při své premiéře v roce 1897 v Teatro la Fenice v Benátkách úspěch.

 

Vedle kritiků nepřijalo Pucciho operu dobře ani obecenstvo, i když o propadáku řeč být rozhodně nemohla – v dané sezóně v Turínu byla inscenace uvedena 14krát. Premiéru dirigoval v necelých devětadvaceti letech Arturo Toscanini. Později v premiéře dirigoval ještě dvě další Pucciniho noviny – La fanciulla del west (Děvče ze zlatého západu) v Metropolitní opeře v New Yorku (1910) a Turandot v milánské La Scale. Už tehdy měl tento mladý umělec vysoké umělecké cíle a progresivní zásady. Zápis skladatele mu byl posvátný a dobře cítil nutnost reformy operní interpretace. Proto v zájmu dramatické pravdivosti nedovolil při premiérovém představení Bohémy žádné primadonské pěvecké manýry, žádné opakování árií. Bylo to nezvyklé a operní obecenstvo bylo zklamáno. Teprve za čas, když Bohému uvedlo v roce 1897 Palermo, kde si již obecenstvo „přišlo na své“, zahájila tato opera vítěznou cestu po Itálii, a pak celým světem. Sympatiemi k Bohémě i k jejímu tvůrci se netajili známí umělci H. Mann, B. Brecht, A. Schönberg, I. Stravinskij. Přestože do doby vzniku Bohémy v Paříži Puccini nikdy nebyl (poprvé se tam podíval až u příležitosti tamní premiéry Bohémy v r. 1898), C. Debussy v dopise Emanuelu de Fallovi napsal, že nezná nikoho, kdo by tak přesně vyjádřil atmosféru Paříže té doby v hudební řeči jako právě Puccini v Bohémě.


sestavila Kateřina Viktorová


více o tomto představení...







UPOZORNĚNÍ!

Vzhledem k množícím se dotazům, se tímto Severočeské divadlo s.r.o. distancuje od inscenace ZLATOVLÁSKA, na které se divadlo žádným způsobem nepodílí. Tato akce je pořádána externím subjektem, který neoprávněně užívá jméno naší společnosti. V případě, že patříte mezi oslovené, prosíme kontaktujte nás na e-mailu: sekretariat@operabalet.cz, aby bylo možné zamezit dalším škodám. Severočeské divadlo je připraveno věc předat orgánům činným v trestním řízení.

Děkujeme
Vaše Severočeské divadlo s.r.o.

© 2024 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ