• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728123


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.


plakát ABO 2018/19
plakát ABO 2018/19
foto: www.operabalet.cz



MAPA:



ZVEME VÁS NA:


ZPÍVÁME PRO TEBE



ONDŘEJ HAVELKA




    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává řádnou valnou hromadu společnosti na den 29.1. 2019 v 10,00 hod. Jednání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.

další dokumenty k VH zde...

  • NEVÁHEJTE...

PRODANÁ NEVĚSTA
27.3 2019 10:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - Veselá vdova
plakát - Veselá vdova
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost

  • ARCHIV AKTUALIT



FOTOGRAF ÚSTECKÉHO DIVADLA:




NAŠI PARTNEŘI:









TOSCA - OPERNÍ LIBRETO

Po dokončení své druhé opery Edgar se odebral tehdy ještě neznámý Giacomo Puccini do Milána. V Teatra dei Filodramatici hostovala — bylo to v zimě 1889 - Sarah Bernhardtová se svým souborem a hrála Sardouovu Toscu. Puccini nerozuměl oni slovo francouzsky, byl však zcela upoután dějem, jejž se zájmem sledoval jedině na základě výrazu herců a jejich pohybů. Takový bezprostředně srozumitelný námět musel být ideálním podkladem pro operní libreto. Zajímal se tedy o Sordouovo drama, ale brzy se myšlenky na jeho zhudebnění vzdal, protože ho více lákala Prévostova Manon Lescaut a Murgerovy Scény ze života bohémy. Teprve po letech se k myšlence vrátil, ale po prvních jednáních se Sardouem o získáni autorského povolení k zpracovaní dramatu na operní libreto Puccini od svého záměru upustil, protože si nebyl zcela jist, zda se Tosca opravdu pro operu hodí. Tento syžet však zaujal skladatele Alberta Franchettiho (1860 — 1942), který pověřil libretistu Luigiho Illicu (1857 - 1919) příslušnou úpravou. Obratný a vyhledávaný divadelní praktik lllica, který byl dobrým přítelem Pucciniho z dob jejich studií, rychle dokončil náčrt libreta a odjel s Franchettim do Paříže, aby jej předložil Sordouovi. Jakmile se o tom dověděl Puccini, rozhořelo se v něm žárlivé přání, aby právo na operu o Tosce definitivně získal pro sebe. Přemlouval přítele Illicu a nakladatele (rovněž přítele) Giulia Ricordiho, jenž byl ovšem též zástupcem Franchettiho, aby konkurentovi rozmlouvali jeho plán. Malý komplet se zdařil — po vyslechnutí opakovaných námitek a pochybností o vhodnosti látky pro zhudebnění (trochu pravdy ,na nich bylo, o tom svědčí i dřívější Pucciniho váhání) se Franchetti definitivně vzdal svého úmyslu. Puccini pak jednal rychle. Ihned uzavřel příslušné smlouvy a pověřil vedle Illicy, autora mnoha desítek prací pro operní skladatele, ještě jemnocitného básníka a dramatiko Giuseppe Giocosu (1847 — 1903) vypracováním libreta. Jako všichni vpravdě dramaticky cítící skladatelé, podílel se též Puccini velmi intenzívně na definitivním znění libreta. Požadoval škrty, vsuvky, změny slov a vět nebo alespoň jejich přeskupení. Tak například eliminoval z libreta delší posáž Cavarodossiho, kterou měl jako nějakou árii zpívat během mučení. Škrtl také následující statický kvartet Cavaradossiho s Toscou, Spolettou(!) a soudcem (!!). Proti této šabloně a nevěrohodném postupu svých spolupracovníků se Puccini na tomto místě postavil jistě právem. Jiný příklad z posledního aktu: vězněný Cavaradossi se připravuje na popravu a loučí se se životem. Podle návrhu libretistů měl na tomto místě zpívat takzvanou latinskou hymnu, v niž byla řeč o jeho umění, o vlasti, o snech a nadějích. Text měl sice literární hodnotu (zvlášť předtím nadchl starého Verdiho), ale jeho příliš odtažitý obsah a chladná literární forma se pramálo hodily k trýznivé náladě posledních okamžiků života. Puccini měl mimořádný instinkt pro lidskou pravdivost situací, a proto požadoval, aby poslední zpěv Cavaradossiho patřil milované ženě. Zrodila se nejslavnější árie díla ,,E lucevan le Stelle"... Ale Puccini pečoval také o jinou věrohodnost. Dlouhým dopisem, adresovaným spřátelenému knězi Donu Pietro Panichellimu, vylíčil výstavbu prvního finále se slavnostním Té Deum a prosil ho o výběr textů, které by se hodily při této příležitosti jak pro klérus, tak pro lid. S libretem byly ještě svízele jiného druhu. Napsal-li Puccini Ricordimu, že Sardou vymýšlí stále nové efekty a krutosti, takže snad „chce dát popravit ještě Spolettu", svědčí to o skutečnosti, že ,,starý lišák" Sardou zkomplikoval práci na libretu svou opět probuzenou, příliš bujnou fantazií. Sardou si kladl původně také nemírné finanční požadavky, nakonec se však spokojil s přiměřeným podílem na výnosu autorských práv skladatelových. Všechno dopadlo nakonec k všeobecné spokojensti a Sardou ocenil vykonané dílo uznáním, že operní libreto je lepší a účinnější než jeho vlastní drama.
více o tomto představení...






Výňatky z kritik: Tosca

Velké umírání ve tmě
..... Není špatné, že A. Plamenac jako Tosca zpívá velmi pěkným sopránem a svoji árii „Vissi D'arte“ zvládla bez námahy, nicméně působí dřevěně. P. Lardizzone jako malíř Cavaradossi je s jistotou výraznější. Více než dvoumetrový S. Nikitine disponuje dobrým barytonem včetně mimiky.
Brilantně se uvedl orchestr. Dirigent Miloš Formáček předvedl všechny Pucciniho kompoziční techniky rovnoměrně. Pro dirigenta je důležité vykrystalizovat složitosti; nenechá nikdy překročit hranice únosnosti patosu, který Puccini velmi jemně odstiňuje. Vynikající orchestr tak dokáže dokreslit toto krimi, ve zvuku podobné filmové hudbě, až k závěrečnému obrazu. Jednota mezi scénickým řešením a hudbou udělala z večera zážitek, který publikum nadchnul.
/Wormser Zeitung 27. 11. 2018, Gernot Lahr-Mische/

Malá scéna, velká opera — turné souboru České opery mělo úspěch
...Tomáš Pilař inscenoval Toscu tradičně, ale ne staromódně. Pouze je třeba kritizovat malé sbory, s výjimkou masivního „Te Deum“, a to navzdory zřejmým logistickým zájezdovým důvodům. Před napůl abstraktními kulisami, v pseudohistorických kostýmech (a s trochou suché ledové mlhy) se režie dramatu ubírá přirozeným...

...celý článek

Kultura v roce 2019? V Ústí miliony korun na divadla nestačí

Ústecký deník:
...

...celý článek

Z ohlasů diváků

Dear Theater,
First of all many thanks for today's high-level opera. I would like to inquire if the opera company plays Rigoletto in the future in another theater as well. l also would like to know íf there is an opportunity to follow the dates of performances of your opera company on internet.
Kincd regards,
Eszter J.
 
Drahé divadlo; Především děkuji za dnešní operu na vysoké úrovni. Chtěla bych se zeptat, jestli operní společnost bude v budoucnu hrát také Rigoletto v jiném divadle. Také bych ráda věděla, jestli existuje příležitost sledovat termíny představení vaší operní společnosti na internetu. S přátelským pozdravem, Eszter Juharos

Vážená paní Honsová,
včera jsem měla organizační dohled nad představením Labutího jezera a také se mi poštěstilo jít do sálu a prožít představení. Sama za sebe musím říct, že jsem byla unesena. Celý balet scénicky jsem již delší dobu neviděla a ocenila jsem jednoduchost, se kterou byla inscenace pojata.
Prostě jen hudba a tanec, žádný zbytečný balast v podobě třeba snahy o modernizaci, jak se to bohužel poměrně často děje.
Berte tento můj názor jako soukromý, ale myslím, že i ostatní diváci byli spokojeni, o čemž svědčil spontánní potlesk nejen...

...celý článek

konkurz na tanečníky sboru baletu

Šéf baletu Margarita Pleškova vypisuje konkurz na doplnění členů souboru baletu.
Vaše žádosti (profesní životopis a fotografie) zasílejte na adresu: audition.sdul@gmail.com , nejpozději do 5. 3. 2019.
Termín konkurzu: 9. 3. 2019  v 9:00 hod (registrace od 8:00 hod)
Účast pouze pro pozvané.

Repertoár: Labutí jezero, Louskáček, Giselle, Sněhová královna, Polovecké tance/Šeherezáda, Peer Gynt/Carmen, Café Aussig, Zkrocení zlé ženy, Marná opatrnost, Romeo a Julie

Uchazeči si mohou připravit vlastní ukázku.

Adresa: 
Severočeské divadlo s.r.o.
Lidické náměstí 10
400 01 
Ústí nad Labem
www.operabalet.cz

SOUBORY KE STAŽENÍ:

Konkurz Severočeské divadlo.pdf

Konkurz baletní soubor
velikost souboru: 172.3 KB
...

...celý článek




© 2019 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ