• HERNÍ PLÁN

    
poutstčtsone
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031


  • REZERVAČNÍ SYSTÉM

Pro on-line rezervaci vstupenek slouží jako přihlašovací jméno Váš e-mail, použitý dříve při registraci do klubu přátel divadla, heslo je stejné jako do klubu přátel divadla.

V případě zapomenutého či nesprávného hesla lze vygenerovat nové heslo a poslat si jej na e-mail. Je také možné provést novou registraci s novým e-mailem.





MAPA:



    obrazek




PARTNEŘI A SPONZOŘI
SEVEROČESKÉHO DIVADLA:

Ústecký kraj Ústí nad Labem ostatní partneři

  • VALNÁ HROMADA

Jednatel společnosti Severočeské divadlo s.r.o. svolává zasedání valné hromady společnosti na 4.6. 2021 v 10,00 hod. Jednání se uskuteční v historické budově Severočeského divadla s.r.o. v Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10 ve 2. patře.

další dokumenty k VH zde...

  • NEVÁHEJTE...

BALETNÍ TRIPTYCH
29.10 2021 19:00h - Ústí nad Labem


  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - baletní triptych
plakát - baletní triptych
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

  • PREMIÉRA PŘEDSTAVENÍ

plakát - čardášová princezna
plakát - čardášová princezna
foto: www.operabalet.cz

více o tomto titulu...

Představení muzikálu
„Noc na Karlštejně“
finančně podporuje společnost

  • ARCHIV AKTUALIT



FOTOGRAF ÚSTECKÉHO DIVADLA:




NAŠI PARTNEŘI:









Několik slov o Labutím jezeře a česká stopa v jeho historii

Labutí jezero bylo napsáno Petrem Iljičem Čajkovským v letech 1875 – 76. Je to tedy balet 137 let „starý“, ale je věčně živý, mladý a svěží. Je nadčasový.

S žánrem baletu se Čajkovskij setkal ve své tvorbě poprvé při objednávce Moskevského ředitelství divadel v r. 1870. Objednávka zněla na 4 aktový balet „Cendrillone“. Práci nad ním však brzy přerušil a nedochoval se ani jediný arch notového materiálu. Další prací Čajkovského týkající se baletu byl jednoaktový dětský balet Labutí jezero v r. 1871. Byl vytvořen na objednávku mecenášky, která umožnila jeho napsání a jediné scénické provedení včetně orchestru. Ani tento balet se nezachoval, ale hlavní téma z tohoto díla, téma labutí, použil Čajkovskij ve svém pozdějším a čtyřaktovém Labutím jezeru, které známe dodnes. V r. 1875 přišla další objednávka od Moskevského ředitelství divadel právě na toto Labutí jezero. Výška honoráře byla stanovena na 800 rublů. S prací na tomto baletu byl Čajkovskij hotov po dokončení hudební instrumentace 10.4. v roce 1876. V Labutím jezeře skladatel použil také několik fragmentů z předešlých děl např. z opery „Vojvoda“ a z opery „Undina“ . Z Undiny je nádherné adagio z II. jednání – duet Odetty a Prince. 

Samotná premiéra novinky a tou Labutí jezero tehdy bylo, byla 20. 2. 1877 v Moskvě ve Velkém divadle ( Bolšoj těatr) . Pro nás je významný fakt, že prvním choreografem byl Čech z Prahy - Václav Reisinger, který byl hlavním choreografem a baletním mistrem Velkého divadla v Moskvě 1873 – 79. Reisinger měl za sebou několik angažmá ve významných evropských divadlech jako baletní mistr a choreograf, také tak působil doma v Praze, zejména v Prozatímním divadle ( před vznikem ND ). Mimo to, že byl historicky prvním choreografem dnes již legendárního baletu, je také duchovním otcem Ruského tance z Labutího jezera, který Čajkovskij napsal dodatečně na jeho žádost. Můžeme se dohadovat, jak ho o to požádal: „Petře Iljiči jsme v Rusku, tak by tam ruský tanec měl vedle španělského, neapolského, polského a maďarského být, nemyslíte? Rusko je přece poezie, lyrika a také temperament.“ A Ruský tanec uvidí a uslyší i naši diváci. Reisinger měl nemalý respekt k hudbě Čajkovského a minimálně prováděl zkrácení, přesuny a vynechání hudebních čísel Labutího jezera. Také tvořil choreografii na hotovou hudbu a neobjednával u skladatele hudbu podle svých choreografických představ jako např. Marius Petipa, který posílal posla k Čajkovskému ( v případě baletu Spící krasavice) s objednávkou na 32 taktů allegra…..atd. To byla, ale v té době tenkrát běžná praxe. 

Labutí jezero podle ohlasů a kritik z té doby nemělo grandiózní úspěch, ale vzpomeňme si jak kritika rozcupovala Čapkovského operu „Eugena Oněgina“. A fakt, že se Labutí jezero hrálo až do r. 1883 ( i po úpravě Reisingrovy choreografie Josephem Hansenem v r. 1880, který nahradil ve funkci baletního mistra Resisingera ) a to doslova do roztrhání kulis a mělo 43 repríz ukazuje, že představení jistě své publikum, které si balet oblíbilo mělo, jinak by se dočkalo jen několika repríz. Čajkovskij si hudebně nejvíce cenil II. jednání Labutího jezera. Opět můžeme být jako Čechové hrdi neboť vedle historicky prvního choreografa Labutího jezera - českého choreografa se u nás událo i vůbec první uvedení Labutího jezera mimo Rusko. Bylo to v r. 1888, šlo o II. jednání v Národním divadle v Praze v choreografii Augustina Bergera, také Čecha. Osobně přítomný Čajkovskij si poznamenal do deníku po grandiózním aplausu – „Velký úspěch, minuta absolutního štěstí … 

Dalšího uvedení Labutího jezera se Čajkovskij nedočkal, balet byl opět uveden až po jeho smrti v Petrohradě v r. 1894, byl již dílem Maria Petipy jako choreografa a jeho autorská ruka je přítomna ve dnešních Labutích jezerech, která využívají tuto klasickou a tradovanou choreografii, která byla mnohokrát předávána a filtrována neboť se držela pouze v paměti osobně předávané a v srdcích tanečníků, žádný filmový ani videozáznam tehdy neexistoval. Těmito prvními provedeními bylo Labutí jezero vysláno do světa divadel, která si postupně podmanilo nejen v Evropě, ale i za mořem. Dnes je Labutí jezero snad největším a nejtřpytivějším klenotem pokladnice baletu a jeho cena není v okázalosti, ale v oslovení lidské duše. A právě v oslovení lidské duše byl a je Petr Iljič Čajkovskij nedostižný. Díky mu za to.

více o tomto představení...










PODMÍNKY K NÁVŠTĚVĚ DIVADLA

Návštěvníci se musí prokázat potvrzením o splnění jedné z následujících podmínek:

  • doložit negativní antigenní test (RAT) ne starší 72 hodin (lze doložit i čestným prohlášením o absolvování testu ve škole)
  • absolvovat samotest na místě a prokázat se negativním výsledkem
  • doložit negativní PCR test ne starší 7 dní
  • prokázat potvrzením poskytovatele zdravotních služeb podstoupení RAT antigenního testu za dozoru zdravotnického pracovníka prostřednictvím on-line služby s negativním výsledkem nejvýše 24 hodin před konáním akce
  • doložit prodělání laboratorně potvrzeného onemocnění covidem-19 v době ne delší než 180 dnů přede dnem konání akce
  • aplikaci očkování proti covidu-19, přičemž od poslední dávky vakcíny (druhé u dvoudávkových vakcín, první u jednodávkových vakcín), musí uplynout nejméně 14 dní

U dětí do 6 let není testování požadováno.

Všichni přítomní musí mít po celou dobu nasazený respirátor bez výdechového ventilu min. třídy FFP2 (KN95 / N95).

...

...celý článek

VOLNÁ MÍSTA V ORCHESTRU

...

...celý článek

FOTO Z CHYSTANÉHO PŘEDSTAVENÍ ČARDÁŠOVÁ PRINCEZNA

...

...celý článek

Zveme Vás do divadla

  • "Promenádní" Rendez-vous s baletem se uskuteční ve čtvrtek 1. července. Vstupenky nepotřebujete. Pro dobrou náladu stačí pouze přijít k divadlu v  pět hodin. Na populární operetní melodie Julia Fučíka, Johanna Strausse syna, Oskara Nedbala a Franze Lehára zatančí tanečníci baletu Johana Březinová, Ikonija Pelemiš, Kristýna Petrášková, Roman Soviar, Máté Brünn a Daniel Racek. Orchestr severočeského divadla zahraje pod taktovkou Milana Kaňáka. Choreografii připravil Vladimir Gončarov. Program je reprízován na stejném místě i o týden později 8. července, rovněž v 17 hodin.
  • Pokud si chcete poslechnout slavné operní melodie, přijďte do Severočeského divadla v pátek 2. července od 17 hodin na odpolední koncertní matiné. Ve skladbách Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Petra Iljiče Čajkovského, Wolfganga Amadea Mozarta a Giuseppe Verdiho účinkují sólisté opery Jarmila Baxová, Valeryia Vaygant, Jaroslav Kovacs, Martin Matoušek a Petr Matuszek. Orchestr Severočeského divadla řídí Milan Kaňák. 
  • S nejoblíbenějšími valčíky a polkami Johanna Strausse, Julia Fučíka, Franze Lehára či Jackquese Offenbacha vystoupí v sobotu 10.7. od 17 hodin v Severočeském divadle orchestr pod taktovkou...

    ...celý článek




© 2021 Severočeské divadlo, design & code by Marek Russ